|
Gazali'ye k.s göre Insan Gelisimi : |
Yanıt Yaz |
Yazar | ||||||||||||||||
su damlası
Çırak K.Tarihi: 29 Aralık 2010 Durumu: Aktif Değil Gönderilenler: 19
|
Mesaj Seçenekleri
Yanıt Yaz
Alıntı su damlası
Bu mesaj kurallara aykırıysa buradan yöneticileri bilgilendirebilirsiniz.
Gönderim Zamanı: 25 Kasım 2011 Saat 00:27 |
|||||||||||||||
Gazâlî’ye göre çocuk gelişimi embriyo döneminden itibaren başlar. Bu yüzden anne karnındayken anne ve babanın çocuğun gelişimine katkıda bulunması gerekir. Çocuk doğduktan sonra ilk yıllarda anne-baba, ismin anlamının çocuğun karakterine etki edeceği düşüncesiyle çocuğa iyi isim koyması gerekir. Çocuğa gösterilen anne-baba ilgisi çocukta kalıcı etkiler yapar. Kız ya da erkek diye cinsiyet ayrımı yapıp çocuktan uzak olmak, çocuğun gelişiminde olumsuz etki yapar.1 Gazâlî’ye göre, okul öncesi dönemde, çocuk boş bir kaset gibidir. Çevredeki insanların sözlerini, yaşantılarını hafızasına nakşeder. Okul öncesi dönemde ailenin yönlendirmesi ön plandadır. Çocuğa terbiye, görgü kuralları okul öncesi dönemde öğretilmeye başlanır. Okula hazırlık dönemidir. Büyüklere saygı, küçüklere sevgi gibi terbiye kuralları bu dönemde öğretilir. Çocuk zararlı-kötü şeylerden uzak tutulmalıdır. Çünkü o boş bir kaset gibidir ve kaset doldurulmaya hazırdır.2 Okul döneminde, çocuğa yardım edilmelidir. Öğrenci-öğretmen-aile birliğini iyi kurmak gerekir. Bu ilişkiler yapıcı ve sıcak olmalıdır. Çocuktaki, öğretmene karşı olan önyargılar uygun bir şekilde giderilmelidir. Çocuğun hangi eğitimi aldığı da takip edilmelidir. Okuldan gelen çocuğa, okulun stresini atabilmesi için oyun oynama fırsatı verilmelidir. Çocuk güzel bir iş yapınca ödüllendirilmeli, yanlış bir davranışta ise hemen cezalandırılmamalıdır. O hata önce görmezden gelinmeli, insanlar içerisinde çocuk rezil edilmemelidir. Çocuk okul döneminde gece uykusunu iyi almalıdır. Namaz okul döneminde çocuğa öğretilmelidir.3 Ergenlik döneminde, çocukta bedensel ve psikolojik değişimler olur. Çocukta utanma duygusu gelişir. Çocuk ergenlik döneminde aklıyla hareket etmeye başlar. Kendine göre bir takım kararlar verebilir. Çocukluk birikimi ve çevrenin etkisiyle kendine göre değerler oluşturmaya çalışır. Çocukta yeme güdüsü iyice artar. Tam bu çağda anne baba çocuğa yemek yeme âdâbını öğretmelidir. Yemekten sonra elleri yıkama gibi temizlik alışkanlığı, besmele ile başlama, diğer insanları da bekleme, önünden yeme, iyice çiğneyerek yutma, yavaş yeme, midesini tıka basa doyurmama gibi görgü kuralları öğretilmelidir. Renklerin kişilik gelişimi üzerindeki etkisi göz önüne alınarak, çocuğa beyaz renkli elbiseler giydirilmelidir. Bu dönemde cinsel kimlik oluştuğu için çocuklara, cinsiyetlerine uygun kıyafetler giydirilmelidir. Kıyafet seçimi, cinsel eğitimin bir parçasıdır. Çevreye tükürmemek, insanlara sırt çevirmemek, ayak ayak üstüne atmamak, gereksiz konuşmamak, hırsızlık yapmamak, yalan söylememek gibi psiko-sosyal davranışlar bu dönemde öğretilmelidir.1 Dikkat edilecek diğer bir husus, arkadaş seçimidir. Bu dönemde çocukta, “gruba dahil olma” eğilimi vardır. Öğretmen ve ailesi tarafından iyi anlaşılamayan çocuklar arkadaşlıklara yönelir. Arkadaş seçimi, çocuğun okul dönemindeki gelişim aşamasına etki eden en belirgin süreçtir. Bu bakımdan anne-baba ve öğretmen çocuğun arkadaş seçimini dikkate almalıdır.2 Yetişkinlik döneminde de, bireye mal tutkusu, rütbe sevdası, günah, taklit, riya, kibir gibi olumsuz dürtüler hakim olmaya çalışır. Birey, bu dürtülerin, gelişimini olumsuz yönde etkileyeceğinin farkına varıp, kişiliğini temizlemeye koyulmalıdır. Hayatın bir anlamının olduğunu ve bu anlamın hayata tatbik edilmesi gerektiğini düşünmelidir. Birey ölümü hatırlamalıdır. Bir gün öleceğini unutmadan hayatın güzellikleri içerisinde iyi işlerle meşgul olmalıdır. Bu nedenle sorunları büyütüp hastalığa dönüştürmemelidir. Birey, ölüm ve sabrı terapi yöntemi olarak kullanmalıdır.3 Gazâlî Düşüncesinde Gelişim Evreleri ve Özellikleri 0-2 Yaş Arası -Karakter oluşmaya başlar. -Ebeveynin koyduğu isim çocuğun karakterine etki eder. -Cinsiyet ayrımı yapılması çocukta olumsuz etki yapar. 3-6 Yaş Arası -Çocuk bilgi öğrenmede boş bir kaset gibidir. -Terbiye, görgü kuralları bu dönemde öğretilir. -Okula hazırlık Dönemidir 7-12 Yaş Arası -Okul dönemidir. Çocuğa okul konusunda rehberlik yapılmalıdır. -Öğretmen-öğrenci-aile birliği ilişkisi sağlam olursa başarı artar. -Oyun oynama yoğundur. -Ödül ile davranışlar pekiştirilir. -Gece uykusu iyi olmalıdır. Yetişkinlik -Ergenlik dönemidir. -Fizyolojik ve psikolojik değişimler vardır. -Utanma duygusu yoğundur. -Birey kendi değerlerini oluşturmaya başlar. -Çok yeme eğilimi artar. -Cinsel kimlik oluşur. -Psiko-sosyal davranışlar şekillenir. -Gruba dahiliyet vardır. -Olumsuz dürtüler bireye hakim olmaya çalışır. -Birey doğruya yönelip, nefsini temizliğe yönelmeli -Hayatta anlam arayışı artar. -Ölüm bireyde olumlu yada olumsuz etki yapar.Ölüm fobisi Sabırla terapiye dönüşebilir. -Güçlükler karşısında daha akılcı ve kesin çözümler aranır. http://menzilsufisi.wordpress.com/2011/06/01/insan-gelisimi/ |
||||||||||||||||
Yanıt Yaz |
Forum Atla | Forum İzinleri Kapalı Foruma Yeni Konu Gönderme Kapalı Forumdaki Konulara Cevap Yazma Kapalı Forumda Cevapları Silme Kapalı Forumdaki Cevapları Düzenleme Kapalı Forumda Anket Açma Kapalı Forumda Anketlerde Oy Kullanma |
|