|
Filozofların Tutarsızlığı |
Yanıt Yaz |
Yazar | ||||||||||||||||
fatma
Kalfa K.Tarihi: 28 Nisan 2010 Durumu: Aktif Değil Gönderilenler: 230
|
Mesaj Seçenekleri
Alıntı Cevapla
Konu: Filozofların Tutarsızlığı Gönderim Zamanı: 28 Nisan 2010 Saat 23:45 |
|||||||||||||||
Batı dillerinde Algazel olarak
tanımlanan Gazali’nin, “Filozofların Tutarsızlıkları”(Tehafütü’l-
Felasif) adlı yapıtı, filozoflara yönelttiği eleştirileri konu
almaktadır. Gazali, filozofların görüşlerine karşı çıkarken alternatif
sunmaktan da geri kalmamıştır. Gazali’nin, filozofların görüşlerine
alternatif olarak sunduğu görüşler, kendisinin en büyük
savunucularından biri olduğu Eş’ari Kelamı’nın görüşleridir. Gazali,
İbn Sina’nın Eş’ari Kelamı’na karşı ortaya attığı tezleri çürütmeye
çalışmış, bunu yaparken; bir yandan Eş’ari Kelamı’nın ilkelerini
kendine özgü bir üslupla yeniden yorumlamış, diğer yandan da, İbn
Sina’nın ileri sürdüğü felsefi görüşlerin, Şeriat’ın ilkeleri ile taban
taban zıt olduğunu ya da, en azından, Tanrısal bilginin bu tür
yorumlarla elde edilemeyeceğini kanıtlamaya çalışmıştır.
Gazali eserinde, yalnızca mucize adı verilen alanlarda değil, hayatın her alanında aklın sınırlı olduğunu ileri süren, dolayısıyla; metafizik olgular kadar, gözlemlenen dünyadaki olayların ve olguların anlaşılmasında bile aklın sınırlı kaldığını ve vahye gereksinim duyulduğunu söyleyerek mucizeleri kanıtlamaya, inanç ilkelerini bu görüş üzerine temellendirmeye çalışmıştır. İbn Rüşd, “Tutarsızlığın Tutarsızlığı” (Tehafütü’t-Tehafüt) adlı yapıtında Gazali’nin tersine, “Tanrı’nın her şeyi belirli ve değişmeyen yasalara göre yaptığını/yarattığını ileri sürmüş, hiç bir şeyin akıl tarafından tam olarak anlaşılamayacağı kabul edilecek olursa ortada bilim diye bir şeyin kalmayacağını” belirtir. “Çünkü bilim, doğadaki kuralların önceden keşfedilmesi ve bu kesin kurallara dayanılması yoluyla var olur. Oysa Gazali’nin savunduğu gibi, eğer, asla değişmeyen kesin kurallar olmayacak ve mucize mantığı her alanda her zamanda savunulacak olursa bilime yer açılmayacak; hikmet ve bilginin değeri asla anlaşılamayacaktır.” fikrini öne sürer. Gazali, ağır felsefe- ilahiyat konularının herkese açmayı savunmada kendine güvenmekte, ancak anlam düzeyinin farklı olacağını düşünmektedir. Ama kendince her konunun herkese açılamayacağını da belirtir. Gazali’nin eserinde filozoflara yönelttiği eleştirileri şu konularda toparlayabiliriz; Doğa ile ilgili tartışmalar Gazali’nin, “Filozofların
Tutarsızlıkları”(Tehafütü’l- Felasif) adlı yapıtını, Kurtubalı Hukukçu
Filozof İbn Rüşd tarafından yöneltilen karşı eleştiri “Tutarsızlığın
Tutarsızlığı” (Tehafütü’t-Tehafüt) adlı yapıtıyla çözümlemeler ve
itirazlarda bulunmuştur. İbn Rüşd, söz konusu eserinde, Gazali’nin İbn
Sina’dan aktardığı felsefi tezlere ustaca itirazlar yöneltmiş; yeri
gelince de bir yargıç gibi davranarak kimi zaman Gazali’yi kimi zaman
İbn Sina’yı, çoğu zaman da öteki filozofları haklı bulmaktadır. İbn Rüşd, “Tutarsızlığın Tutarsızlığı” (Tehafütü’t-Tehafüt) adlı yapıtının girişinde amacını şöyle belirtir; “Gazali’nin Tehafüt adlı eserinde ortaya koyduğu görüşlerin doğruluk ve inandırıcılık bakımından yetersiz olduğunu; ayrıca, büyük bir bölümünün de kanıtlayıcılık ve kesinlik bakımından tutarsız olduğunu açıklamaktır.” http://www.insanokur.org/?p=133 Düzenleyen admin - 28 Nisan 2010 Saat 23:58 |
||||||||||||||||
Yanıt Yaz |
Forum Atla | Forum İzinleri Kapalı Foruma Yeni Konu Gönderme Kapalı Forumdaki Konulara Cevap Yazma Kapalı Forumda Cevapları Silme Kapalı Forumdaki Cevapları Düzenleme Kapalı Forumda Anket Açma Kapalı Forumda Anketlerde Oy Kullanma |
|