Gazali Net Ana Sayfa
Anasayfa Anasayfa > Gazali'nin Fikirleri > Gazali'nin Fikirleri
  Yeni Mesajlar Yeni Mesajlar
  Forum Yardım Forum Yardım  Forumu Ara   Kayıt Ol Kayıt Ol  Giriş Giriş

Kur'an Tasavvurları Üzerine-2-Gazali'nin Kur'an T

 Yanıt Yaz Yanıt Yaz
Yazar
Mesaj / Okunmamış Mesajları Gör
sibel Açılır Kutu Gör
Kalfa
Kalfa


K.Tarihi: 28 Nisan 2010
Durumu: Aktif Değil
Gönderilenler: 189
Aktiflik
Seviye
Deneyim
Mesaj Seçenekleri Mesaj Seçenekleri   Alıntı sibel Alıntı  Yanıt YazCevapla Mesajın Direkt Linki Konu: Kur'an Tasavvurları Üzerine-2-Gazali'nin Kur'an T
    Gönderim Zamanı: 24 Mayıs 2010 Saat 16:32

16/3/2007 - Kur'an Tasavvurları Üzerine-2-Gazali'nin Kur'an Tasa

Kategori: Makalelerim

 

         Gazali'nin Kur'an metni ve metnin hedef maksatlarına yönelik düşüncelerinin kaynağında iki temel unsur yer almaktadır. Ebu Zeyd, bu iki temel unsuru şöyle ifade eder: "Bunlardan ilki, onun bir Eşari kelamcısı olması, ikincisi de gnostik bir sufi olmasıdır. Gazali'nin Eşari yönü, Kur'an metnini Eşarilerin Zat-ı İlahinin bir sıfatı olarak algılanmasında kendini gösterirken; sufi yönü, insanın yeryüzünde varoluş sebebinin ahiret mutluluğu ve kurtuluşuna hasredilmesinde ortaya çıkar" (Nasr Hamid Ebu Zeyd, İlahi Hitabın Tabiatı, Kitabiyat, Ankara, 2001, s.294. )

         Gazali, Eşari anlayışın etkisi ile Kur'an'ı Allah'ın zati sıfatlarından biri kabul eder. İlahi kelam kadim bir zati sıfat olduğuna göre, zati ilahiden ayrılmayan bu kadim sıfat ile onun tilavet edilen mevcut Kur'an'daki tezahürünü birbirinden ayırmak zorunludur.Tilavet edilen Kur'an, kadim kelam sıfatının taklidinden başka bir şey değildir. Metindeki dil, ezeli ve kadim muhtevayı saklı tutan bir kabuktur. Bahsedilen bu nokta tasavvufi düşüncede yaygın olduğu üzere Gazali'de etkisini göstermiş ve Gazali zahir batın ikilisi çerçevesinde bu anlayışını geliştirmiştir. (İlahi Hitabın Tabiatı, Kitabiyat, s.296.)

         Gazali'deki Kur'an'a yönelik dualite anlayışı alem fikrine de yansımıştır.Gazali'ye göre alem, duyular alemi ve melekut alemi olmak üzere ikiye ayrılır. İnsanlar yalnız duyular alemini görür. Duyular alemi öz olan melekut aleminin kabuğu durumundadır da yansımıştır. Kur'an'ın metninin dili nasıl kabuksa duyular alemi de şahadet aleminin kabuğu gibidir. Asıl öz ve ulaşılması gereken melekut yani şahadet alemidir.

         Kur'an'ın lafızları, bütün ilimlerin sedefleridir. Sedefte kalan inciyi bulamaz. Fıkıh, tefsir ilimleri Kur'an'da çıktığı gibi astroloji, astronomi gibi daha bir çok ilime Kur'an'da işaret vardır. Bütün ilimler, Allah'ın bilgi denizinden avuçlanmıştır. O'nun denizinin kıyısı yoktur:" Rabbimin bütün kelimelerini yazmak için denizler mürekkep olsa, Rabbimin kelimeleri tükenmeden denizler tükenir." (Kehf: 109.)

         Her ilmin özü Kur'an'da vardır. Öncelerin ve sonraların ilmi Kur'an'da toplanmıştır. Güneşin hareketinden, insanın yaratılışından, şifadan bahseden ayetten… okuduğunda insan bu ilimleri öğrenmeye koyulur. Kur'an'dan aldığı ilhamla her şeyi öğrenmeye başlar. Zahir ilimlerde olduğu gibi batın ilimlerde de böyledir. Kur'an'da her kelimenin altında birbirinden gizli manalar, remizler ve işaretler vardır. Bunları ancak mülk ve şahadet alemiyle gayb ve melekut alemi arasındaki dengeyi idrak eden kimse anlayabilir. (Gazali, Cevahiru'l-Kur'an, Mısır, 1329, 21-25.)

         Gazali bazı alimlerden naklen kur'an'ın 7720 ilmi ihtiva ettiğini nakleder. Kur'an'dan her bir kelime ilimdir ve her kelime için, zahir, batın, had ve matla diye dört mana vardır. (İhyau-Ulumid'din)

         Gazali, İlcamuü'l-Avam adlı eserinde Kur'an'ın varlık tarzlarını aşağıdaki şekilde ayırt eder: 1) dış alemdeki varlığı, 2) zihindeki varlığı, 3) Dildeki varlığı, 4) Yazı ve şekildeki varlığı. Bu ayırımda Kur'an'ın dış alemdeki varlığı Allah'ın zati ile kaim olan asıl varlığını anlatmaktadır. (İslami Araştırmalar dergisi, BurhanettinTatar, "Gazali'de Metin Yorum İlişkisi", cilt:13, sayı:3-4, s.430. )

         Metnin farklı varlık veya anlam düzeylerindeki tezahürü gerçekte zahir varlığın ifşası olduğu için, metnin zahiri anlamı varlıkla temasa geçişin ilk aşamasıdır. Zahiri anlam hareket ve kalkış noktası olmakla birlikte varış noktası değildir.(Tatar, agm., s.436.) Avam olanlar Kur'an'ın zahiri anlam düzeyinde kalırlar. Bunun gerisine ise havas olanlar ulaşabilir. (İlahi Hitabın Tabiatı, s.313-314.)

         Gazali, ilimleri dünyevi ve uhrevi olmak üzere ikiye ayırmaktadır. Dünyevi ilimler önemli olmakla birlikte asıl önemli olan uhrevi ilimlerdir ve bunlar özlerdir. Amaç Mutlak Zat'a ulaşmak olunca dünyevi ilimler zahirdeki örtüyü kaldırıp Batıni anlama ulaşmada birer araç mesabesindedir yani dünyevi ilimler birer kabuk mesabesindedir.(İlahi Hitabın Tabiatı, s.299.)

         Kur'an ilimleri kabuk ve öz ilimler şeklinde ayrıldığında göre, kişi öze ulaşmak için kabuğun ötesine geçmelidir. Bunu için yapılması gereken  Gazali'ye göre kişinin dünyevi arzu ve hırslarından kurtularak sürekli Allah'ı zikredeceği sıratı müstakime girmekle olur. İnsan böylece ruhlar be bedenler alemini terk edip mana ve ruhlar alemine intikal etmesiyle olur. Bu intikal aracılığıyla zahirden batına geçilir ve böylece zahir anlamı ifşa edecek zahir tefsir düzeyi aşılır, batini düzeye ulaşılır ve yüzeyin altında bulunan sırların keşfedilmesiyle birlikte Kur'an'ın tevili gerçekleştirilir. (İlahi Hitabın Tabiatı, s.309.)

         Kur'an'ın dili manevi olanın maddi kalıba dökülmesini ve onun şekle sokulmasını sağlayan bir aracı temsil eder. Duyu aleminden melekut alemine geçmek nasıl zorunlu ise , Kur'an düzeyinde, suret mesabesinde olan dış yüzeyden mana mesabesindeki öze intikalde o derece zorunludur. Kur'an dilsel metin olması hasebiyle maddi aleme tekabül eder. Kur'an'ın ibareleri, uyuyan kimsenin uykusunda gördüğü suretler mesabesindedir. Nasıl rüyalar tabire gereksinim duyarsa Kur'an'ın ibareleri tabire gereksinim duyar. Batına ulaşmak için yapılan Kur'an tevili ise, rüyaların tabirine benzer. Tevil ve tabir, her ikisi de gerçekte tek bir anlama işaret eden iki ayrı terimdir.

Ali KARATAŞ

http://karatasali.blogcu.com/kur-an-tasavvurlari-uzerine-2-gazali-nin-kur-an-tasa/1195018


Yukarı Dön
 Yanıt Yaz Yanıt Yaz

Forum Atla Forum İzinleri Açılır Kutu Gör

Powered by Web Wiz Forums Free Express Edition
Copyright ©2001-2009 Web Wiz
Türkçe Çeviri Hakan Tekgöz

Bu Sayfa 0,094 Saniyede Yüklendi.