Kavaid-ül-Akaid
Akaid kitaplarının tarihi, Hicret’in dördüncü yüzyılına kadar uzanır. En çok tutulmuş eser olan Necmeddin Ömer Nasafi’nin (öl. 1142) kitabını, Saadeddin Mesud Taftazanî yorumlamış, buna Molla Ahmed Musa, Molla Salâhaddin ve başkaları tarafından ekler yapılmıştır. Ayrıca Tahavi’nin, Semerkandî’nin, İmam Haremeyn’in ve Gazali’nin de akaid’e dair kitapları vardır. Geylanî’nin bir akaid kitabı bulunduğu da söylenmektedir. Bunlardan Gazali’nin Kavaid-ül-Akaid (imanın Temelleri) adlı büyük eserinde dinin esaslarından bahsedilir ve usul meselelerine geçilir. Kitapta, zat ve sıfat ilmine dair başlıca inanışların tartışıldığı kısım Er-Risalet-ül-Kudsiye (Kudüs Mektubu) adiyle ayrıca «istinsah» olunmuştur.
Gazalî’nin bu eserinde, iman, imanın mahiyeti, dereceleri, imanı elde etme yolları, imanın muhafazası ve kuvvetlendirilmesi hususunda, dikkate değer fikirler vardır, imandan itikat diye de bahseder ve imanı islâmiyetten ayırır, iman teklif edilen itikatlara inanmaktır, halbuki İslâmiyet yalnız aklen değil, kalben ve bütün varlığıyle Allah’ın iradesine teslim olmaktır. Gazali, nazarî fikirlerin imanı kurmak ve korumakla ne derece faydalı olacağını da ayrıca inceler.
http://www.bul2.com/ansiklopedi/ilk-kiliseler - http://www.bul2.com/ansiklopedi/ilk-kiliseler
|